( على جمر الفراق ماشي ) الشاعر المصري / احمد ابراهيم

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الشاعر المصري / احمد ابراهيم

**************************
فى قصيدة / ( على جمر الفراق ماشي )
*********************************

حبيبتى خلاص انا ماشي


ورامى كل احلامى
سراب وغياب وشوق كداب
وريح مجنونه على بابي
واقول ماشي يادنيا غريبه مش عقله
على جمرك انا ماشي وانا حافي
يذيد الحمل ومحمّل على كتافي
جبال المررياح بركان يذيد الجرح
جوايه وانا بشرب بحور المر
وتصرخ فيا اوجاعي
ويصرخ فيا صوت الصبر
ولا قادر اشق الصخر
ولا عارف فى يوم اعبر
وانا الصابر على غدر السنين المر
وبصرخ صرخة الاوجاع
ومين سامع ده جوايه الوجع واجع
جبال الصبر وانا بصبر
وايه بالايد ومتسلسل بقفل حديد
ولا قادر فى يوم اعبر
واعدي حدود سنيني تموت
وانا واقف على جمرالاهات شاكي
وعايش سكتى وحدى
وفيا الخطوة مخنوقه ومشنوقه
نجوم باكيه وطير هاجر
ومش فاكر انا عمري
ولا عارف مودّينى لفين قدري
مرار دمعى على قمري
اللى غاب منى ولا داري
سواد دامس ومتكسّرعلى بابي
بواقي حلم كان مرسوم
ومتشغبط ومتلغبط كتاب مكتوب
ومكتوبه سطور احلامي بالمقلوب
وانا حابى على جمر الاهات باكي اه باكي
***********************************

بقلم الشاعر المصري / احمد ابراهيم
التصنيف : |
هام : هذا الموضوع ضمن تصنيفات الجريدة يحيى خضر روائع الشعراءضع ابداعك هنايحيى خضر زيارة صفحة الخصوصية
نسخ الرابط
نسخ للمواقع
التعليقات
0 التعليقات

احدث المواضيع

3efrit blogger 

عدد زوارالجريدة

اضغط اعجبني

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في كل الوقت

احدث المواضيع

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في أخر 30 يومًا

ارشيف الجريدة

جميع الحقوق محفوظة © يحيى خضر
تصميم و تطوير : يحيى خضر
يحيى خضر © 2016