هنسمي باسم الرحمن_ بقلم خالد المنصوري

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

قبل الكلام والسلام
هنسمي باسم الرحمن
بعدها هنسلم علي خير الانام
رسولنا الكريم عليه الصلاة والسلام
هبدا حكايتي واحيي عم الرجالة
دي حكاية وبدون تحريف
أنا راجل شاطر حريف
ونظامي وف لبسي نضيف
طول عمري في الشغل خفيف
لا بجامل ولا ماليش في التسقيف
وجارتنا بمبه الرغاية
وراجلها كان أسمه هداية
وحكايته ياسيدنا حكاية
رسيم وكلامه ملون
من الغلة محوش ومدون
وف حقه أبدا ما يهون
بصراحة ولا عمره يخون
ويقولك خد يا ابني وهات
تلقاني وقت الأزمات
لو كنت بنا وببنى بيوت 
كان مستحيل الحلم يموت 
وعلى جدرانى الأمل منحوت
وغازل على نولى م الصبر خيوط 
لو كنت بنا ولا حتى مناول 
دايماً ما هيأس وافضل أحاول
وأكون للجمال أحلى مقاول
أكسر إيدين الهدم وأى معاول
لو كنت بنا والمونة دى حرفتى 
علشان بلدى أموت وابيع جتتى 
والصدق هو طريقى وسكتى 
أجوع ولا أملي بالحرام معدتى 
لو كنت بنا واعرف أرص طوب 
أراعى ربى وابعد عن الذنوب 
وأرضى بقسمتى والمكتوب 
العمر واحد عند الإله محسوب
خالد المنصوري

26/10/2016
التصنيف : |
هام : هذا الموضوع ضمن تصنيفات الجريدة يحيى خضر روائع الشعراءضع ابداعك هنايحيى خضر زيارة صفحة الخصوصية
نسخ الرابط
نسخ للمواقع
التعليقات
0 التعليقات

احدث المواضيع

3efrit blogger 

عدد زوارالجريدة

اضغط اعجبني

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في كل الوقت

احدث المواضيع

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في أخر 30 يومًا

ارشيف الجريدة

جميع الحقوق محفوظة © يحيى خضر
تصميم و تطوير : يحيى خضر
يحيى خضر © 2016