مين اللي باع التاني بقلمي خالدالمنصوري

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته


مين اللي باع التاني بقلمي خالدالمنصوري 


مين اللي باع التاني
بقلمي خالدالمنصوري

كانت اوصافها غريبه فيها وسامه سحرانى
فيها رقه وطعامه كانت فى دنيا تانيه وخدانى
كنت ساعات اقولها عارفه انتى مجننانى
اوصافك غريبه وعن البشر وخدا شكل تانى
حركاتك عجيبه تقوللى ما عجيب الا وجدانى
من يوم ماعرفك عرف الحب وحلف ما يعرف غيرك فى زمانى
عارف حبك فى ثانيه وبسرعه وخايف منك ف يوم تنسانى
اصله شقى والشقاوة ساعات بتقول عليها مش عجبانى
لكن كان كل ما فيها صح وغلط كانت سحرانى
كان دايما فى الوجه الابتسامه بسبب ومن غيره.. كل ما تلقانى
وانا كنت دايما ببادلها على ايه لا كنت عارف ولا معرفانى
لكن تعالى قولى يازمن؟ تفتكر مين فينا اللى باع التانى؟
مين غدر بقلبه؟ مين حكم على غيره يعيش وحدانى؟
أنا هثبت انو مش بايع انا.. وكنت شارى وهى اللى بيعانى
هى طلبت منى النهايه.. وانا كنت طالب فى بداية عنوانى
كان لسالى فترة.. لكن ما تحكمش انى أنانى
هى كمان كانت أصغر كان ممكن واكيد تستنان
المهله ما كانتش اكتر من سنه.. لكن قالت مش ب إيدى يا انسانى
انا مفروض او مغصوب على أكون لغيرك فى زمانى
وبعد ما حكيت أوصافها ف كتاب للعالم الاول والثانى
بحكى فيه عن جمالها وانها البدر ف ليل مش فانى
ليها وسامه متواضعه ما شوفتش زيها اللى كانت سحرانى
لقيتها فى لحظه باعت وسابتنى فى عالم وحدانى
واصبحت عندى كلها عيوب أمحى واحد الاقى التانى
أخطر عيوبها مكنلهاش رأى ودا كان السبب فى كل أحزانى
قالت فى الاول انها رفضت لكن ما صمدتش لثوانى
حتى كان رايها متذبذب دا أنا شكيت انها حتى تكون عارفانى
أو كان بينا ف يوم حب أو كنت ف يوم كلمتها وكانت سمعانى
أو يمكن كانت حبتنى لكن نسيتنى واكيد مش فكرانى
أصل الطبع كان غريب وكان عجيب كلها كده كانت والله مبرجلانى
حاكم فيه ناس صح كده.. تحب ف ثانيه. وكمان تنسى فى ثوانى
وأنا كمان حظى كده الزمن دا أصله زمانى
واخدين أنا وهو على بعض لو حبيت شىء لازم يلقانى
ويجى علشان يفرق ودى الحاجه اللى مجننانى
عملت ايه فيه.. اسأله ما يجاوبش أبدا على سؤالى
طب امته راح يجى؟ ما تستعجلش؟ حاضر
سلام ياسى زمن انت أو هى كله فانى
اللى تاعبنى انى كنت حبتها وكنت بتمناها نصى التانى
وكانت ارق انسانه عرفتها فيك يازمانى
كل اوصافها كانت جميله وكانت ف دنيا من الجمال وخدانى
معرفش فيها غيرها معرفش غيرها أنا تانى
ونحكى بقه البدايه وازاى كان أول ميعاد
أنا كنت انسان قلبه خالى والدنيا شايفها وشيفانى
الكسوف كان دايما مالينى والناس على دا الوضع عرفانى
لحد ما صاحبى كلمها ووافقت على طلب الارتباط فى ثوانى
المشكله ما كانتش موافقتها المشكله ازاى اغنى أنا واعبر عن الحانى
الغنوه كلامى والالحان تعبير عن اللى ف وجدانى
قد ايه مكسوف اقابلها فى المكان اللى كانت فيه مستنيانى
كانت هى وصاحبتها حبيبة صاحبى التانى
والمفروض انى اقابلها مع صاحبى اللى مكلمهالى لكن ازاى
قول يازمن ازاى يقابل واحدة واحد ماليه الخجل والكسوف
ازاى لو قابلها يكلمها ولسانه ملوى من الخوف
قول يازمن لو تقدر ع النصيحه اعملهالى معروف
أصل انا اتكسف من اللى أول مره يقابلنى او ليه بشوف
وخصوصا ان كانت واحده ليها احلى عيون ووجه ملفوف
ملياه الابتسامه الحلوه البراءه والصوت المصنوف
المدموج بأحلى نغمات والحان تعزفها المزاهر والدفوف
اهو أنا من عرفه الخجل ودوبه الكسوف
وكنت دايما أخفى الحب رغم انه ليه ملهوف
ولا عمريش اعترفت لواحده بالحب بسبب انى خجلان أو مكسوف
لا ترفض طلبى او تقول إنها مرتبطه او حتى لظروف
قول يازمن ازاى اقابلها قول اعمل معروف
ولما أقابلها ازاى أكلمها وايه تكون أول الحروف
اللى حصل ان صاحبى خد منهم الميعاد وجه قالى فى اليوم دا تستنانى
عشان مانروح انا وانت ونقابلهم فى الميعاد ياحلوانى
كان فاكرنى زى مانا جرىء لكنه اجرىء منى المعجبانى
وانا كنت هدّارى فيه على بال ماخد عليها اللى عجبانى
ودارت الايام وجه اليوم اللى صاحبى قالى فيه استنانى
وفضلت استناه لكن مجاش ولقيت نفسى فى الموقف وحدانى
احترت ساعتها انا ف امرى لكن مش كتير مانا الكسوف عنوانى
وقررت انى مش هروح لانى عارف ان الخجل هيسيطر على لسانى
وساعتها هغرق فى شبر ميه ومش هلاقى مين يشلنى من مكانى
الحيره كمان زادت علىّ وخوفت لا تفتكر انى بايع وهى اللى شريانى
واحنا كنا لسه فى ماعرفتنيش علشان من الصعب عليها تنسانى
كمان دول شافونى وهما رايحين وانا واقف مع واحد تانى
وساعتها وبسرعه فكرت انى اكون جرىء ولو لثوانى
وعلى بال ما فكرت احصلهم مالقتلهمش اثر ولا اللى فى زمن تانى
راحوا فين مش عارف والمدينه واسعه وانا فى بدايتها الحيره وخدانى
عارف على كلِ رجعت وبعد ما رجعت قررت انا من تانى
انى ارجع لكن مش لواحدى مع صاحب ودا غير اللى ماجانى
وفعلا رجعت مع الصاحب وشافتنى اللى طلبتها وقالت مجوبانى
لقتها انسانه ماعرفهاش اول مره اشوفها يازمانى
انسانه جمالها ما ينحكاش ومن بلدى ودى الحاجه اللى مجننانى
ازاى قبل كدا انا ما شوفتهاش الجميله وام الرمش الاسمرانى 
ولما شوفتها احنا ما تكلمناش لكن ابتسمت فى وجهى ولثوانى
لما العين جت فى العين عرفت انها من ساعتها نصى التانى
وساعتها عرفت ان دى الانسانه اللى بحلم بيها وبتيجى فى منامى 
كل ده من ابتسامه دخلت قلبى وعلطول ترجمها وجدانى
لكن كان نفسى اكلمها ودى المشكله اللى كانت موجهانى
رغم انى كتير كنت بشوفها لكن اه منه الخجل اللى بيثبتنى فـ مكانى 
وفين على بال ما كلمتها واتفكت عقدة لسانى
بقلمي خالدالمنصوري
25/5/2016
التصنيف : |
هام : هذا الموضوع ضمن تصنيفات الجريدة يحيى خضر روائع الشعراءضع ابداعك هنايحيى خضر زيارة صفحة الخصوصية
نسخ الرابط
نسخ للمواقع
التعليقات
0 التعليقات

احدث المواضيع

3efrit blogger 

عدد زوارالجريدة

اضغط اعجبني

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في كل الوقت

احدث المواضيع

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في أخر 30 يومًا

ارشيف الجريدة

جميع الحقوق محفوظة © يحيى خضر
تصميم و تطوير : يحيى خضر
يحيى خضر © 2016