انا العليل / بقلم/ أحمد البحيرى

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

انا العليل / بقلم/ أحمد البحيرى


انا العليل
مالى الضمير عايش فى بلدى زى الأسير
كاتم فى قلبى ظلم كبير وفى وشى باين
إنى عليل
والفرحة ناقصة فقدا الحنين حتى
فى ملامحى مكتوب حزين على
ابن بلدى
فى غربته والدم سأل على جبهته 
عدوان بيرسم ضحكته وحلم ضاع من
جهلنا عارفين قيمتها عننا شايف عيون
ظاهرة تلون ضعفنا واكتب وعلم من
جديد تاريخ بلادى الفريد.
وأصرخ وأقول انى سعيد والقصة باينه
إنى بليد واضرب بيد من حديد .
بتقسمونى وانا الوليد فى ثورة العز 
المجيد الحق ولملم عرضنا سيب اللى
باقى فى أرضنا أرسم خريطة لاصلنا
طول عمرى عارف إنى كبير وسط 
العروبة انا الزعيم أسأل تاريخنا .
ومجدنا خيرة جنودك هو انا مينا ووحد
قطرنا وجدودى حفروا القناة جه ناصر أمم
أرضنا خلى الغفير زى الوزير
مساواة وعدل بين الصغير والكبير
وعبرنا بعده بكام سنه والفرحة ملت قلبنا 
دم الشهيد
مش راح يضيع لو قطعوا من لحمنا دى
أرضنا وعرضنا وحاقولها بصوت الضمير
أدخلوا مصر آمنين .....
بقلم/
أحمد البحيرى
حقوق النشر محفوظه
التصنيف : |
هام : هذا الموضوع ضمن تصنيفات الجريدة يحيى خضر روائع الشعراءضع ابداعك هنايحيى خضر زيارة صفحة الخصوصية
نسخ الرابط
نسخ للمواقع
التعليقات
0 التعليقات

احدث المواضيع

3efrit blogger 

عدد زوارالجريدة

اضغط اعجبني

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في كل الوقت

احدث المواضيع

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في أخر 30 يومًا

ارشيف الجريدة

جميع الحقوق محفوظة © يحيى خضر
تصميم و تطوير : يحيى خضر
يحيى خضر © 2016