أنا الفلاح / بقلم / رمضان العلالقة

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

 أنا الفلاح / بقلم / رمضان العلالقة



أنا الفلاح
~~~~~
أنا الفلاح عايش
حياتي أزرع أمل
و اعرف 
فصول السنة كلها
زرعت أشجار الصبر 
و دوقتها
جوه الخريف 
مفيش زهور فوق الشجر
اصبر على زرعتي
تطلع م الأرض لوحدها
مفيش غريب يبحت لها 
و يحطها 
و يمد أيده جوه أرضي
يشدها
اسأل على أرضي
و زرعي
و زهور الربيع
كل حلم حلمته
كان كابوس 
و كان فظيع
اسأل على ورد الحياة
نفسي بين الناس أعيش
الحلم اللي بين الظلام
غاب و تاه
كله كلام و كان مفيش
أبني مات عند الواحات
و التاني مات عند العريش
أبني الصغير كان عسكري
و أبني الكبير كان شاويش
فين اللي كانوا 
يقولوا عليه أمل ؟
و إيه العمل ؟
كل الكلام مات 
على درب الأمل
مات الكلام 
اللي كنا عليه مشحتفين
و بعد السنين 
اللي طول عمري عشتها
و أشوف أحلام 
و اضحك لها
زهور أرضي تغطي
الدنيا كلها
و مش وحدها
تملى السما
اضحك ع اللي خان
ع اللي أتمن
و أشوف البلاد 
بتضيع من غير تمن
اضحك من حسرتي
و الضحكة خايفة 
تيجي نحيتي
أنا الفلاح
عايش حياتي أزرع أمل
و أشعل شموع بين الظلام
ليه الهموم ؟
و ليه الزحام ؟
الأمل و الورد
اللي طلع ع الشجر
كان كابوس
محطوط عشان يقتل بشر
~~~~~~~~~~~
بقلم / رمضان العلالقة

التصنيف : |
هام : هذا الموضوع ضمن تصنيفات الجريدة يحيى خضر روائع الشعراءضع ابداعك هنايحيى خضر زيارة صفحة الخصوصية
نسخ الرابط
نسخ للمواقع
التعليقات
0 التعليقات

احدث المواضيع

3efrit blogger 

عدد زوارالجريدة

اضغط اعجبني

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في كل الوقت

احدث المواضيع

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في أخر 30 يومًا

ارشيف الجريدة

جميع الحقوق محفوظة © يحيى خضر
تصميم و تطوير : يحيى خضر
يحيى خضر © 2016