قصيدة (ضلع البدء ) من ديوان ( هلع الخوف )للمبدعة إيزيس غانم

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
قصيدة (ضلع البدء )
قصيدة (ضلع البدء ) من ديوان ( هلع الخوف )للمبدعة إيزيس غانم

من ديوان ( هلع الخوف )
.............................
إياك تفكر ... إنك ....
صاحب قرار إختياري ....
صحيح إخترتني .. لكن ....
دا كــــان قـــــراري .......
وكـأن أفلاكنـــا البعيدة .......
ف لحظة هبطت م السما ....
فاحتك نجمك ويّا نجمي ....
واتفجرت للعشق ثغرة ....
أشعلت نارك .. .. وناري
فانتحرت في قلب نارك ....
وبرضه كنت انت انتحاري
لكن ... ما بين ضلعك وقلبك
شفت طيبتك ....
طالعة بتطبطب عليّه
فرتضيتك ... وارتضيتني
وقبل ما تختارني كنت .....
كنت أنا بادئة إختياري !!
كنت أنا زليخة اللى لمت عشقها
وسكّنت معشوقها ...
ف شغاف قلبها ...
وبرغم لوم النسوة وعيون الحسد
كانت خيول الحب تصهل ...
بين ضلوعي تهزها ... !!
كان صهيلها يهز أغصان العنب
ترقص على الغصن الطيور ...
ويغني اليمام ... لما يلقط
من بين عنيباتها الزهور !!
مزامير داوودكانت بتعزف
ع النغم جوه مني
إنشودة العشق اللى راجعة ...
تعزف على وتر الوريد ...
كانت نايتها ... بشفايف
التفاح تغني
يدمي برقوق الخجل ...
ويدوب في خجله ع الخدود !!
يسبح الكروان لربه
تحضن تسابيحه أغاريد الوجود
والكون على التسابيح يغني
وكأنه بيبارك حبنا المولود ..
وأشوف عينيك الصافية قارب
وخداني في ضله مغارب
أبتسم ... وأعلن قراري
إنك في أزلي كنت ضلع البدء
وكنت أول شمس بصّة
من نهاري ..!!
فازاى يكون لي اختيار ..
وأنت أول بسمة طلت
وأنت أول شمس طلعت
فتتت تلج انتظاري
فاعلن العصيان عليّه ... !!
دمّر الكبر اللى فيّه ... !!
لأني من خلقك بدأت
وكان وجودك هوّه داري ..!!
§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§
إيزيس غانم
التصنيف : |
هام : هذا الموضوع ضمن تصنيفات الجريدة يحيى خضر روائع الشعراءضع ابداعك هنايحيى خضر زيارة صفحة الخصوصية
نسخ الرابط
نسخ للمواقع
التعليقات
0 التعليقات

احدث المواضيع

3efrit blogger 

عدد زوارالجريدة

اضغط اعجبني

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في كل الوقت

احدث المواضيع

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في أخر 30 يومًا

ارشيف الجريدة

جميع الحقوق محفوظة © يحيى خضر
تصميم و تطوير : يحيى خضر
يحيى خضر © 2016