الشاعر المصري / احمد ابراهيم (في قصيدة / انا ابن النيل)

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الشاعر المصري / احمد ابراهيم 
***************************
في قصيدة / انا ابن النيل
************************
 ومين بعدي يكون ليكى فى يوم عاشق
يكون نورك فى عز الظلمة قنديلك
ومين ساند على كتفك وحاضن فيكي وبيرسم
ملامح فرح على خدك وبيغنّي مواويلك
انا السابح فى بحر هواكي ليا سنين
وراضع منك السكر ملامحي الأمحي
من لونك انا المصري وانا ابن النيل
وطيبة قلبي دي سكر
وانا الغازل مع المشاوير
سنين مكتوبة ع الأريا ف وع البندر
وانا قادر وانا هقدر اخطي بيكي اسوارك
اكون واقف على هرمك
وعادل فيكى كل حيطان
انا سينا وانا النوبة وانا البحري انا الصياد
جنوب عايش على شطك هنا حضنك
بيحكي اجمل الحكايات
يا تعباني وتعبك طعمه غزل بنات
عيونك بحر فى عيونك قصص وتاريخ
كتب نزله من السموات
يا طور سينا وارض يوسف المظلوم من الأخوات
هنا موسي هنا ايوب
هنا نورالأله ظاهر هنا احفاد
رسول الله اهل البيت هنا مصر
اللى عاش خيرها لكل مكان
هنا التاريخ بيكتبها وكم ايه وفى القراءن
هنا مصر اللى عاش نيلها بيروي الوادي بالسكر
وانا المصري وانا الحكايات
تتار ويهود ومكسوره ومزلوله على الطرقات
انا الفرعون فى حضن الليل مقولتش اه
انا بحكي وبحكيلك ومين بعدي
يكون ليكي فى يوم نورك
فى عز الظلمة قنديلك حبيبتي يا مصر
*****************************************************
 بقلم الشاعر المصري / احمد ابراهيم

التصنيف : |
هام : هذا الموضوع ضمن تصنيفات الجريدة يحيى خضر روائع الشعراءضع ابداعك هنايحيى خضر زيارة صفحة الخصوصية
نسخ الرابط
نسخ للمواقع
التعليقات
0 التعليقات

احدث المواضيع

3efrit blogger 

عدد زوارالجريدة

اضغط اعجبني

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في كل الوقت

احدث المواضيع

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في أخر 30 يومًا

ارشيف الجريدة

جميع الحقوق محفوظة © يحيى خضر
تصميم و تطوير : يحيى خضر
يحيى خضر © 2016