ياتاج النيل _ بقلم نجاة قطب

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته


ياتاج النيل 
.... 
ياست الحسن انا منك 

انا ابنك. . انا خلك

انا شمسك ..ومن ضلك

عشانك كل شئ يمشى 

واشيلك فى الحشا ورمشى 

واباهى بيك كل الناس 

لان انتى الدهب والماس 

حضارة ومجد فى العالى 

فداكى مالى .. وعيالى 

عشقت .. نبضك الهادى 

حلفت أخضر الوادى 

ياسمرة يأم طرح أخضر 

يازهرة حب .. بتعطر 

على روحى وعلى ايدى 

وحبك هو عناقيدى 

ونصرك هو يوم عيدى
 
باغنى لك وانا حاضر 

وبادعى لك وانا غايب 

ياعاشقه الليل ومواله 

ياتاج النيل ورسماله 

ياواحة حب مليانه 

بتسقى الدنيا ويانا 

يافخر العزة من قدك 

عشان ابنك فدا أرضك 

Nagat..
التصنيف : |
هام : هذا الموضوع ضمن تصنيفات الجريدة يحيى خضر روائع الشعراءضع ابداعك هنايحيى خضر زيارة صفحة الخصوصية
نسخ الرابط
نسخ للمواقع
التعليقات
0 التعليقات

احدث المواضيع

3efrit blogger 

عدد زوارالجريدة

اضغط اعجبني

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في كل الوقت

احدث المواضيع

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في أخر 30 يومًا

ارشيف الجريدة

جميع الحقوق محفوظة © يحيى خضر
تصميم و تطوير : يحيى خضر
يحيى خضر © 2016