مين اللى قالك علينا بنكره ... الشاعرة المصرية / زينب أبوالنجا

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مين اللى قالك علينا بنكره ... 
دا إحنا حام المحبه ..إحنا الحضر والبوادى ... 
والصحرا والريف والمدن ... 
والخضره والنيل والشجر ... 
إحنا البحار المحار والرمل ... إحنا يا عالم الواحد فى كل ... 
إحنا المناسبه السعيده .. والغضب والفرح والهم ... 
إحنا وﻻد الحقيقه اللى ما خانت ما باعت ... 
ما ساومت وﻻ رضيت بذل ... 
قعدت احلل واواسى .. واضرب والاقى ... 
واهلل واهل ... 
ﻻ حد فاهم مجازى .. وﻻ عدل قادر يوازى ... 
وميزان العداله اختل ... وكلب الحراسه مرازى ... 
بيتصنط .. يمتج .. يدبلج ... 
ويضنع عوالم ورق .. ويهرب ويرجع يطل ... 
انا اللى تعبت ما قالت .. وصالت وجالت ... 
ومش لاقيه حل ... 
أنا الغلط والصح .. غلطت جايز واتخدعت ... 
ﻹنى بشر مش ملاك.. لكنى حاربت الغلط هزمته ... 
وحاربته تانى وقتلته .. والصبر منى كل ... 
أنا وياويلى من أنا ومن كل اﻷنا ... 
تايهه ما بين القصص والعسس ... 
وبلادنا اللى مرمى على ارضها جثث ... 
وحلم العروبه انتكس ... 
تايه ما بين الفتن وتخبيط الحلل والعطن ... 
وتايه على جسر دول الوطن ... 
ما بين الخلل والزلل .. اتغبن واتركن فى الطل ... 
وكل ما تطيب الجروح ننجرح ... 
على سفوح موت الضمير والعطب والحسد والغل ... 
وياريتنى ما كنت انا .. وﻻ كانت الدنيا جابتنى ... 
وقسيت عليا بغل . 
=======
الشاعرة المصرية / زينب أبوالنجا
=======
 جزء من قصيدة ) الدنيا وانا ( نشرت مجلة حواء وعدد من الضحف ..
التصنيف : |
هام : هذا الموضوع ضمن تصنيفات الجريدة يحيى خضر روائع الشعراءضع ابداعك هنايحيى خضر زيارة صفحة الخصوصية
نسخ الرابط
نسخ للمواقع
التعليقات
0 التعليقات

احدث المواضيع

3efrit blogger 

عدد زوارالجريدة

اضغط اعجبني

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في كل الوقت

احدث المواضيع

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في أخر 30 يومًا

ارشيف الجريدة

جميع الحقوق محفوظة © يحيى خضر
تصميم و تطوير : يحيى خضر
يحيى خضر © 2016