وانت بعيد وانا.. (بقلم) نادية ناجي

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

وانا..
وحدي فى ليل طويل
مبيخليص
وفى ليلة دندنة للمطر
دبل على الاغصان البرد
وانت بعيد
بغرق وحدي جوه ليالي الشك
بعيش بشك بيوجع اشواك
الورد
اللي على غُصن البرد
وبين ممرات الليل
انا مريت
انا غامرت!!
انا مشيت..
وهناك هديت..
ووصلت لقلب الشك
ومشيت خطوة والتانية
لاقتني سرحت 
مع هوي الليل
بشوارع بحواري
مش فاكره
وعلى غصن اشجاره 
وفى عمق غمقانه
وعلى اول سطر
الوانه 
اتشعبط 
من غيرحذر
وعلى غصن مكسوار
من سنين 
ريحت
واتحسيست طريقي
ملقتش
ولمست بكفوفي
ضعفة 
قلبي انا لما حسه
بكاء بكا مُر
معرفش يهرب من السطر
يبعد عن الضعف
حسيت حزنه مرعوب من لحظة قدر
ومن غير طبطبة من القدر
خطيت بشوق ملهوف
وبقلب محروم
من غير شوف
من غيرشعوار
بينط على كفوف الخوف
بينقل ائدامه
مكسوفه
بكل الحذر
بيمر مش همه مدي الخوف
وفى ليلة نعسانه
مغفله رموش العين
مشيت وحدي 
مريت على قلبي والتاني
ادقق النظر
اتاكد انه كامل النظر
اتوقفت لحظة
وبين لحظة والتانية
انا اتنهدت
والتانية كانت لحظة رجوع 
ورجعت 
اطل من تاني
ابص اشوفه حي من اشلائي
معرفتنيش ولا شوفتني من تاني
انا مني اتوجعت
وعلى شطء الهوي التاني
شرقت مرة والتانية 
انا تغربت جواها
قابلت هناك البحر التاني
عطشت ميلت اشرب
شديت قلوعي
املي كفوفي
قطرة مطر
اساير جوي
نشلتني عاصفة وهوجة والتانية
لاقتني..
انا بعدت انا اتغربت 
عن احلامي
لاقتني بعدت وبعدت
انا مني توهت
بشرع العشق على العشاق
مبيملكش اى عهد
من البشر..
بعقد ولا بسطر
مفرقتش
لاقتني .. قلوعي
غربت هناك مع المجاريح
وفى لحظة قلبي
مش مستحمل حنانه
مش عارف يطيب سهاده
وهو ناسي مكانه
وهو خالع ردائه
بس مشفش 
لحظة قدر
ناديا..

التصنيف : |
هام : هذا الموضوع ضمن تصنيفات الجريدة يحيى خضر روائع الشعراءضع ابداعك هنايحيى خضر زيارة صفحة الخصوصية
نسخ الرابط
نسخ للمواقع
التعليقات
0 التعليقات

احدث المواضيع

3efrit blogger 

عدد زوارالجريدة

اضغط اعجبني

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في كل الوقت

احدث المواضيع

المواضيع الأكثر قراءة و مشاهدة في أخر 30 يومًا

ارشيف الجريدة

جميع الحقوق محفوظة © يحيى خضر
تصميم و تطوير : يحيى خضر
يحيى خضر © 2016